Ik schrijf hier wel vaker over Second Life aangezien een dergelijke virtuele wereld (of Metaverse) in 3D vele interessante mogelijkheden met zich meebrengt. Het probleem van Second Life, en de meeste andere persistente 3D werelden, is echter het business model van de organisaties verantwoordelijk voor de exploitatie van deze werelden. Nou is de filosofie van Second Life maker Linden Labs vrij 'open', het blijft zoals Joi Ito het ook zegt een op winst gericht bedrijf dat een gesloten platform controleert (al lijkt daar verandering in te komen, zie comment 22). Joi wijst op het al een tijdje in ontwikkeling zijnde Croquet als een (Web 3.0...) voorbeeld van hoe dit in de nabije toekomst beter zou kunnen werken. Croquet is niet zomaar een 3D wereld in spelvorm, in essentie is het zelfs een open source besturingssysteem. Het gaat wat ver om hier uit te leggen wat ze daar exact mee bedoelen, maar de initiator ervan is Alan Kay, de man die de 'windowing user interface' ontwierp en ook befaamd werd vanwege deze uitspraak: "The best way to predict the future is to invent it."
"Croquet was built to answer a simple question. "If we were to create a new operating system and user interface knowing what we know today, how far could we go?" Further, what kinds of decisions would we make that we might have been unable to even consider 20 or 30 years ago, when the current operating systems were first created? We decided that it was time for an existence proof that innovation could still continue and succeed on the PC. We felt that the very definition of the PC and its role needed to be shifted from a single-user closed system to a next generation broadband communication device."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten