Daniel Zsukov stuurde me een artikel, "Why We Haven't Met Any Aliens", als reactie op mijn post over Open Croquet. De schrijver, Geoffrey Millers, suggereert dat intelligent zichzelf zal vernietigen als gevolg van "the Great Temptation for any technological species—to shape their subjective reality to provide the cues of survival and reproductive success without the substance. Most bright alien species probably go extinct gradually, allocating more time and resources to their pleasures, and less to their children. They eventually die out when the game behind all games—the Game of Life—says "Game Over; you are out of lives and you forgot to reproduce."
En dat is dan tevens de reden dat we nooit buitenaards leven zullen vinden. Niet omdat deze zichzelf hebben vernietigd met een Bom zoals velen denken dat elk intelligent leven zal overkomen, maar "they just get addicted to computer games. They forget to send radio signals or colonize space because they're too busy with runaway consumerism and virtual-reality narcissism. They don't need Sentinels to enslave them in a Matrix; they do it to themselves, just as we are doing today. Once they turn inwards to chase their shiny pennies of pleasure, they lose the cosmic plot. They become like a self-stimulating rat, pressing a bar to deliver electricity to its brain's ventral tegmental area, which stimulates its nucleus accumbens to release dopamine, which feels…ever so good."
Zijn centrale punt is dat "the business of humanity has become entertainment, and entertainment is the business of feeding fake fitness cues to our brains." Daar ben ik het niet mee eens. Nu niet, maar zeker niet op de lange termijn, omdat ik geloof (of hoop...) dat entertainment (als dat al de "business of humanity" is) ook zal evolueren door o.a. het integreren van "the traditional staples of physical, mental and social development—athletics, homework, dating—" waarvan Miller zegt dat ze verwaarloosd worden. Hij stelt ook dat "the few young people with the self-control to pursue the meritocratic path often get distracted at the last minute. Take, for example, the MIT graduates who apply to do computer game design for Electronics Arts, rather than rocket science for NASA." Daar zou hij gelijk in kunnen hebben, maar als entertainment inderdaad evolueert naar een vorm waarbij fysieke en virtuele aspecten geintegreert worden, dan heeft hij ongelijk juist omdat deze mensen liever bij EA dan NASA gaan werken.
Dus dit is wat mij betreft een symptoom van transformatie en evolutie, het is geen eindpunt: "We have already shifted from a reality economy to a virtual economy, from physics to psychology as the value-driver and resource-allocator. We are already disappearing up our own brainstems. Our neurons over-stimulate each other, promiscuously, as our sperm and eggs decay, unused. Freud's pleasure principle triumphs over the reality principle. Today we narrow-cast human-interest stories to each other, rather than broadcasting messages of universal peace and progress to other star systems."
Zijn uitendelijke vraag is of we de Xbox zullen overleven. Ja, dat zullen we, en Nintendo's Wii en Sony PlayStation's EyeToy zijn slechts eerste voorbeelden die aantonen waarom. Dus laten we snel starten met het bouwen van de Metaverse bovenop de MySpace en Hyves communities. En de 'Game of Live' hoeft niet voor de TV in de woonkamer gespeeld te worden wanneer we gebruik maken van bijvoorbeeld augmented reality waarmee we jongeren naar buiten te krijgen om aldaar 'fysiek te interacteren';-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten