Eerder deze week las ik een stukje van Dennis Kramer op Adfoblog over Second Life. Hij zegt daar het volgende:
"Sterker nog; als je de virtuele consument begrijpt. Wat zijn zijn wensen en behoeften en hoe kan je daar met je product op inspelen. Dat is de 1-miljoen-euro-vraag!"Â
Hoezo virtuele consument? Die consument is heel erg echt, niet virtueel. Ik had geen zin om er op te reageren, maar nu lees ik via Techdirt over de BBC die dezelfde fout maakt in de verslaggeving over een onderzoek naar hoe mensen online vrienden maken.
Helemaal mee eens. Ik denk dat voor veel jongeren de scheiding on-line/off-line ook niet zo duidelijk aanwezig is.
BeantwoordenVerwijderenNeem een voorbeeld aan de telefoon. Het is niet wezenlijk anders als je iemand via de telefoon spreekt of persoonlijk. Als je iemand via de telefoon spreekt is degene ook niet ineens virtueel. Hij is nog steeds een persoon.
Wat ik wel denk is dat context belangrijk is. Voor marketeers is het belangrijk om te weten in welke context (plaats, tijd, situatie) iemand is om minder of meer vatbaar te zijn voor bepaalde boodschappen. In second life is de context weldegelijk anders. De consument blijft altijd een mens, de context veranderd nog wel eens...
De context is zeker anders ja. Het is een virtuele wereld, en ik neem aan dat Dennis (en de BBC) dat ook bedoelen, maar dan moeten ze dat ook zo zeggen om verwarring te voorkomen. Door het virtueel te noemen suggereren ze iets onechts.
BeantwoordenVerwijderenHartgrondig mee eens Yme.
BeantwoordenVerwijderenMet ongeveer 90% internetpenetratie is de internetcommunity gewoon de maatschappij geworden en andersom. Wèl is de consument eindelijk goed aan het begrijpen wat internet is en welke benefits het biedt. En het duurt nog maar een paar jaar tot de consument zich echt realiseert hoeveel macht hij heeft; zeker als ie zich organiseert in issue- of passiegedreven groepen (smart mobs). Een leuk filmpje in dit verband: [url]http://www.youtube.com/watch?v=7xAA71Ssids[/url]
Goed weekend.
Eens. Ik denk daarbij dat wat consumenten online en in 2L meemaken hun wensen voor de offline wereld wel zullen veranderen. De lat ligt hoger.
BeantwoordenVerwijderenHuman nature and needs stay the same, human wishes and expectations change however.
Ciao.
[...] Met al het gepraat over virtuele werelden de laatste tijd hebben mensen het ook steeds vaker over zaken als virtuele relaties, virtuele mensen, virtuele consumenten en meer van dat soort termen. Terwijl het in werkelijkheid niet een virtueel mens is dat rondloopt in Second Life bijvoorbeeld. Het is een echt persoon, met echte sociale connecties. Danah heeft een interessante post over ditzelfde onderwerp. En ja, een Eccky is wel een virtueel kindje;-) [...]
BeantwoordenVerwijderen@Yme: natuurlijk is de consument in SL net zo echt als in de fysieke wereld! Ik wilde ook niet met virtuele consument suggeren dat de consument 'niet echt' is.
BeantwoordenVerwijderenIk vind juist de interrealiteit het meest relevant. De mix van beide 'werelden' die in elkaar vloeien. De scheiding on- en offline is niet relevant. Helemaal eens...
Dennis, ik begrijp dat je het niet zo bedoelde;-) Maar door het wel zo te noemen maak je de consument minder echt en 'mystiek', het vertroebelt de discussie. Terwijl de virtuele omgevingen (2D websites en 3D werelden) er juist voor zorgen dat de consument een veel echter persoon kan worden voor veel bedrijven die niet gewend zijn 1op1 met consumenten te interacteren.
BeantwoordenVerwijderen