Net twee artikelen gelezen die wat mij betreft nog maar eens aantonen hoe groot het ongelijk is van mensen die stellen dat investeringen in virtuele werelden als Second Life weggegooid geld zijn. Met name het verhaal over hoe Harvard Second Life inzet voor virtuele colleges is erg inspirerend en geeft een kijkje in een toekomst die echt nog pas in de kinderschoenen staat.
"And as a result we were basically faced with the challenge of having to develop a whole new set of classroom norms that worked in this environment. Once we got that going, everyone got much more comfortable with the environment. By the end of the semester, people were really enjoying it."
Maar ook de opmerking van James Au Wagner is veelzeggend wanneer hij het heeft over de intranet metaverse.
"While some Net pundits have quickly dismissed Fortune 500 interest in virtual worlds as mere marketing hype, it̢۪s projects like these which suggest that high tech companies are serious about their potential to transform the Internet."
Yme, een interessante post. eLearning is naar mijn idee een van de
BeantwoordenVerwijderenIk zie in het artikel van Harvard een aantal zaken die mij opvallen en aanspreken:
1. The Question Tool waarbij ook mensen van buitenaf een rol kunnen spelen en waar vragen via ratings democratisch naar relevantie worden geselecteerd. Hier zie ik een vorm van 'mass collaboration' die verrijkend kan werken wanneer andere studenten mee kunnen doen/denken in een bepaald lesprogramma binnen 2L.
2. Tekst omgevingen in 2L waar meer openheid van studenten is in vergelijking met traditioneel onderwijs. Level playing field waar introverte studenten makkelijker hun mening en visie kunnen geven over een onderwerp. Laagdrempeliger.
3. Voordelen van threading (en kleinere groepen) om chat en discussie te structureren (deed mij sterk denken aan voordelen van Jaiku boven Twitter ;-))
4. Gebruik van streaming audio en vooral video materiaal naast PowerPoint. Misschien worden in de toekomst ook relevante video's (of onderdelen daarvan) van TEDTalks, Google TechTalks, PopCasts, YouTube, en Fora.tv hierin betrokken. Zou het onderwijs naar mijn idee een stuk leuker maken en van hoger niveau.
Verder denk ik dat virtuele werelden (naast genoemde bovenstaande voordelen en features) belangrijk zijn vanwege het comfort als gevolg van de archief functie, w.o. de threads. Hierdoor komt de inhoud en de context centraler te staan hetgeen leren kan bevorderen.
Verder probeer ik deze inzichten te vertalen aar backchannels bij events, Jaiku en Twitter. Ik zie wel parallellen in dit verband. Hoe zie jij dit ? Welke learnings van Jaiku en Twitter kunnen worden teruggekoppeld aan eLearning binnen virtuele omgevingen ?
Ik ben erg benieuwd naar jouw visie over eLearning in het algemeen en eLearning in virtuele werelden in het bijzonder en dan met name de unieke voordelen en nieuwe toepassingen. Misschien ook vanuit het licht en de potentie van oplossingen als OpenCroquet (als dat ooit nog live gaat tenminste ;-))
Een ander perspectief van waaruit bovengenoemde post kunnen bezien, is die van het Nieuwe Leren in Nederland (in uitgekristalliseerde vorm). Simplificerend komt dit naar mijn indruk neer op:
BeantwoordenVerwijderen- Zelfstandigheid in keuze van interesses (onder begeleiding)
- Meta-cognitie / reflectie (leren leren en context awareness stimuleren)
- Praktische toepasbaarheid kennis
- Samenwerkend leren
- Probleemoplossend vermogen
- Competentiegericht leren (naast basiskennis)
Wanneer ik deze zaken vertaal naar leren binnen Second Life, dan zie ik overlap op alle punten, met name op de punten:
- Meta-cognitie
- Samenwerkend leren
- Competenties (wanneer de tools in 2L makkelijker worden voor de gemiddelde gebruiker)
Hoe zien jullie dit ?
Net een meer dan geweldige presentatie van Rosedale over Second Life bekeken van 1,5 uur, w.o. over leren in virtuele omgevingen. Aanrader !
BeantwoordenVerwijderenhttp://yuri.typepad.com/yuri_blog/2007/05/terrifi...
Wel handig: http://www.vue-royale.nl/index.php/site/comments/...
BeantwoordenVerwijderen;-P
Yme: aardige discussie over de zin van 'adverteren' in communities
BeantwoordenVerwijderen:-) Misschien zijn onderzoekers wel de nieuwe facilitatoren van gesprekken...
BeantwoordenVerwijderen